مرتضی قلمبر دزفولی پسر مدیرعامل ایرانسل علیرضا قلمبر دزفولی و مجری رانتِ انحصاری

مرتضی قلمبر دزفولی نامی که در روند تخلفات شرکت‌های ارزش افزوده، جنجال‌آفرین شد، کیست؟ مرتضی قلمبر دزفولی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل پویا آفرین مبنا و فرزند مدیرعامل ایرانسل یعنی علیرضا قلمبر دزفولی است. اما خانواده قلمبر دزفولی در پرونده کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی شرکت های ارزش افزوده چه نقشی داشتند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است با شرکت پویا آفرین مبنا کمی آشنا شویم.

معرفی شرکت پویا آفرین مبنا 

پویا آفرین مبنا یکی از عرضه کنندگان محصولات دیجیتال ارز افزوده و بزرگترین تأمین کننده محتوای دیجیتال ایرانسل است. بررسی عملکرد مالی این شرکت حاکی از سابقه تخلفات متعددی است.یکی از بزرگترین فسادهای مالی آن در تیرماه 95 و با افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل، آشکار شد.

کسب درآمدهای نجومی حاصل همکاری غیرقانونی ایرانسل با MVNO وابسته به خودش یعنی شرکت پویا آفرین مبنا بود. اما علیرغم وجود مستندات محکم و آگاهی مسئولان از تخلفات آشکار قلمبر دزفولی‌ها، رانت‌خواری این خانواده نه تنها متوقف نشد، بلکه گستره‌ی وسیع‌تری پیدا کرد.

سامانه کلاهبرداری 3030

کلاهبرداری میلیاردی سامانه 3030

اگر شما هم اهل فوتبال باشید، احتمالا میدانید سرشماره ۳۰۳۰ سامانه هواداری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است. سامانه‌ 3030 یعنی ایجاد پدیده‌ نوظهوری به‌نام فوتبال پیامکی، یک دزدی بزرگ از مردم فوتبال دوست محسوب می‌شود.

چرا باوجود رسانه های خبری متعدد از تلویزیون گرفته تا سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی هواداران فوتبال باید اخبار مربوط به تیم محبوبشان را از سامانه پیامکی 3030 دنبال کنند؟تبلیغات 3030 کاربران ایرانسل را ترغیب می‌کند که با ارسال یک پیامک به این سرشماره، خبرهای فوتبالی را از طریق پیامک دریافت کنند، غافل از اینکه ماهیانه متحمل پرداخت مبلغ گزافی بابت خدمات ارزش افزوده می‌شوند.

کلاهبرداری ارزش افزوده با تبلیغات 3030

بنر تبلیغاتی 3030 در کانال تلگرام

سوءاستفاده از بی‌اطلاعی کاربران معنایی ندارد جز دزدی پول از جیب مردم و واریز آن به حساب فدراسیون، باشگاه‌های فوتبال و اپراتور ایرانسل و شرکت خدمات ارزش افزوده پویا آفرین مبنا.

نکته قابل توجه تغییر لوگوی ثبت شده این شرکت در پیامک های ارسالی است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. احتمالا مرتضی قلمبر دزفولی با هدف پنهان سازی شرکتش به‌عنوان مجری انحصاری سامانه 3030 این راهکار متقلبانه را به کار گرفته است. 

تغییر لوگوی پویا آفرین مبنا در پیامک

کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی شرکت‌های ارزش افزوده

پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن، دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌ برای شرکت در مسابقات، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده (VAS) و هزینه‌ تحمیلی به مشترکان اپراتور ایرانسل، در نهایت منجر به افزایش شکایت مردم شد. موج این اعتراضات بیش از همه متوجه وزیر ارتباطات کشور بود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات کشور

دوم مهرماه 97، محمد جواد آذری جهرمی، با انتشار توییتی خبر از اتمام بررسی یکی از پرونده‌های کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده داد. جهرمی بیان کرد که شرکت‌های ارزش افزوده در طول ۵ ماه اخیر بیش از ۲۲ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند. همچنین در اطلاعیه‌ی صادره از سوی روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اعلام شد که طی 10 روز مبالغ وجوه دریافت‌شده از مردم بازگردانده خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل