ارزش افزودهکلاهبرداری

درآمد همراه اول در چهار ماه اول سال از محل ارزش افزوده – بخش اول

صورت‌های مالی همراه اول در چهارماهه اول سال 98 نشان می‌دهد درآمد این اپراتور از محل خدمات ارزش افزوده بیش از 393 میلیارد تومان بوده است.

سال گذشته با انتشار اخباری درباره شکایات مردمی نسبت به فعالیت خدمات ارزش افزوده (VAS) اپراتورهای تلفن همراه، مقامات مسئول کشور را وادار به پاسخگویی کرد. در شهریور 97 وزیر ارتباطات از عزم راسخ دولت برای پایان دادن به فعالیت‌ وس ها خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی موضوع پیامک تبلیغاتی و ارزش افزوده را اختاپوسی نامید که باید با آن مبارزه کرد. او مدعی شد که برای دفاع از «حق الناس» هیچ «خط قرمزی» ندارد. 

اما امروز با گذشت نزدیک به یکسال از این وعده، گزارش‌ها از ناتوانی دولت برای مقابله با اختاپوس ارزش افزوده حکایت می‌کند. برای پاسخ به چرایی عدم تحقق این وعده، به اسناد مالی هر یک از اپراتورهای موبایل در سال جاری مراجعه می‌کنیم.

در این مطلب درآمد همراه اول از سرویس ارزش افزوده در 4 ماه ابتدایی سال را به تفکیک شرکت‌های وابسته به آن بررسی می‌کنیم. اما پیش از آن برای آشنایی بیشتر با خدمات ارزش افزوده، تماشای ویدئو زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سرویس ارزش افزوده یا VAS در پیامک چیست؟

گزارش‌های مالی همراه اول به‌عنوان بزرگترین شرکت ذی نفع در حوزه VAS نشان می‌دهد که این اپراتور در 4 ماه نخست سال 98 از محل خدمات ارزش افزوده مبلغ ۳۹۳,۴۴۳,۷۸۰,۰۰۰ تومان درآمد کسب کرده است. این رقم مجموع درآمد چند شرکت‌ وابسته به همراه اول است. در ادامه براساس بالاترین رقم درآمدی، این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. شرکت همراه وس (همکاران راهپویان همتا)

شرکت همکاران راهپویان همتا (همراه وس) با درآمد ۸۶.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان، بالاترین رقم از مجموع درآمدهای همراه اول را دارد. همراه وس که با هدف ارائه خدمات ارزش‌افزوده مخابرات و ارتباطات سیار تأسیس شد، متعلق به بنیاد تعاون سپاه است.

تصویر زیر نموداری از شبکه ارتباطی همراه وس با نهادهای حکومتی و سازمان‌های دولتی از جمله شرکت مخابرات را نشان می‌دهد.

2. شرکت هاب (هوشمند اول بهشتی)

دومین رقم از مجموع درآمدهای همراه اول به شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) تعلق دارد. این شرکت در طی چهار ماه نخست سال مبلغ ۵۸.۵۳۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان درآمد کسب کرده است. در سایت هاب، همراه اول به‌عنوان یکی از شرکای تجاری این شرکت معرفی شده است.

ارتباطات درهم تنیده هاب و همراه اول را در نمودار تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

3. شرکت تله پرومو (پارس تله پرومو کیش)

شرکت پارس تله پرومو کیش با کسب درآمد 44.870.000.000 تومان، در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. رئیس هیات مدیره این شرکت محمد خوردین، بازیکن سابق فوتبال است. تاسیس و فعالیت یک شرکت وس توسط یک فوتبالیست، سوال‌برانگیز است.

احتمالا تصویر زیر به‌عنوان سرنخی از ارتباط تله پرومو با شرکت مخابرات، یافتن پاسخ این سوال را آسان‌تر می‌کند.

4. اپلیکیشن‌ های همکارِ همراه اول

اپلیکیشن های همکارِ همراه اول، مجموعا با رقم 27.330.000.000 تومان، در جایگاه چهارم فهرست درآمدی قرار دارند. رهنما کامیابان نخستین ، پرهام ، آرتاتل ، راشین و آوا توسعه، از جمله اپلیکیشن هایی هستند که به‌منظور همکاری در حوزه خدمات ارزش افزوده، مستقیم و بدون وابسته با همراه اول قرارداد منعقد کرده‌اند.

5. شرکت مبین وان کیش

شرکت مبین وان کیش با 23.860.000.000 تومان، جایگاه پنجم در فهرست درآمدی همراه اول را به خود اختصاص داده است. مبین وان کیش زیرمجموعه «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران» متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است. در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

ارتباط مبین وان کیش با شرکت مخابرات و سایر نهاد رسمی جکومت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

شبکه ارتباطات مبین وان کیش با شرکت مخابرات و سایر نهاد رسمی جکومت
شبکه ارتباطات مبین وان کیش با شرکت مخابرات و سایر نهاد رسمی جکومت

6. اول مارکت

اول مارکت با کسب درآمدی معادل 21.153.000.000 تومان، ششمین منبع درآمدی همراه اول از محل سرویس‌های ارزش افزوده است. اول مارکت به‌لطف برنامه دورهمیِ مهران مدیری، توانست به‌عنوان یک فروشگاه اپلیکیشن های اندروید، خود را معرفی و مخاطبان پرشماری جذب کند. اما با مراجعه به اپ و سایت اول مارکت، فورا متوجه کیفیت نازل آن با سایر مارکت‌های اندرویدی مثل بازار و مایکت می‌شویم. تنوع بسیار محدود برنامه‌ها و بازی‌ها، نبود اپلیکیشن‌های پرطرفداری مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام در اول مارکت، آن را صرفا به مارکت تخصصی اپلیکیشن‌های همراه اول تبدیل کرده است.

از این رو می‌توان گفت هدف از ساخت اول مارکت، ورود به بازار رقابتی مارکت‌های ایرانی نبوده، بلکه فقط به‌منظور معرفی اپ های همراه اول و فروش خدمات مبتنی بر محتوا(10000 تومان پرداخت برای قرعه کشی) می باشد.

جایگاه ششم درآمد چهار ماه ابتدایی ۱۳۹۸ متعلق است به اول مارکت ناصر قدیر کاشانی ( توجه کنید که فقط توسط برنامه دورهمی مهران مدیری تبلیغ شد!) با 21.153.000.000 تومان درآمد.

بیشترین اپ ها و سرویس هایی که این درآمد رو برای همراه اول داشتن رو بررسی میکنیم . ملت! قاعدتا شما باید این سرویس ها رو خوب بشناسید که اینقدر دارید بهشون روزانه پول میدید.

۱- اول مارکت با سرویس “اول مارکت”
۲- هاب بهشتی با سرویس “بومرنگ”
۳- هاب بهشتی با سرویس “گام اول”
۴- هاب بهشتی با سرویس “دستپخت”
۵- مبین وان کیش با سرویس “رسانت”
۶- هاب بهشتی با سرویس”سرویس اول”
۷- تله پرومو با سرویس”نما ۳”
۸- همراه وس با سرویس”پزشک”

۱- اول مارکت avvalmarket.ir ناصر قدیر کاشانی که توضیح خاصی نداره با کمک رانت و رسانه ملی و مهران مدیری مردم رو تشویق به عضویت در وبسایت جعلی به اسم “اول مارکت” کردند با وعده ماشین BMW!

۲- هاب بهشتی سرویس ‌”بومرنگ” تبلیغات بومرنگ با اسم تغییر پس ضمینه عکس و مدل های دیگر تبلیغات زرد رو بارها رصد و بررسی کردیم.

۳- هاب بهشتی با سرویس “گام اول” که احتمالا سرشماره به تلکاپ تغییر پیدا کرده یا من بد متوجه شدم در هر حال این سایتشه telecup.com متعلق به شرکت پرهام. متاسفانه اکثر اعضای شرکت ها تحصیل کرده های دانشگاه شریف هستند.

۴- هاب بهشتی با سرویس “دستپخت” dastpokht.tv متعلق به رهنما کامیابان نخستین که با کمک #توسکا در صداوسیما حضور داره .

۵- مبین وان کیش با سرویس “رسانت” resanet.ir این سروس هم متعلق به شرکت پرهام توجه کنید چقدر سایت ها شبیه به همه.

۶- هاب بهشتی با سرویس “سرویس اول” این سروس هم متعلق به شرکت CP پرهام serviceaval.com

۷- تله پرومو با سرویس “نما ۳” این سروس هم متعلق به شرکت CP پرهام است. namaa3.com

۸- همراه وس با سرویس “پزشک” که بر اساس چیزی که من میبینم به اسم “روجا” از شرکت “توکان مهام فن” تغییر اسم داده تنها چیزی که ازش پیدا کردم یه اپ بود!

توجه کنید این تنها درآمد این شرکت ها از همراه اول است و عینا همین بساط با درآمد مشابه(احتمالا) در ایرانسل نیز پهن است. به زودی گزارش شرکت های رتبه های بعدی درآمد همچون پردیس اول کیش ، ارتباط سل ، درسا ، فناپ ، صباسل و مدیا همراه رو جداگانه منتشر میکنیم.

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=20354

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا