پانزیکلاهبرداری

رویان اینوست کلاهبرداری دسیسه پانزی

این روزها مشکلات روزافزون اقتصادی (توّرم، رکود، بیکاری) همراه با گسترش استفاده­ از اینترنت و شبکه­ های اجتماعی، بستری مناسب برای شکل­‌گیری انواع مختلفی از شیوه‌ های کلاهبرداری را فراهم کرده است. این موراد نبودِ نظارت دلسوزانه­ دستگاه‌­های ناظر را اضافه کنید. در چنین فضایی، افراد سودجو با دادن وعده‌­ی سودهای چشمگیر به مردمی که زیر بار توّرم کمر خم کرده‌اند؛ آنها را بسوی دام خویش کشانده و درنهایت سرمایه­­­ شان را به تاراج می‌­برند. «مجموعه­ رویان» یا «رویان اینوست» یکی از همین موارد است که توسط ثمین صابر و با توّسل به تبلیغاتِ افراد مشهور موفّق به جذب سرمایه از مردم و درنهایت خالی کردن جیب آنها شده است.

در ادامه با بنیان­گذار مجموعه رویان اینوست (ثمین صابر) و نحوه شکل­‌گیری و عملکرد آن آشنا خواهیم شد. اما پیش از شروع، توضیحِ مختصری در رابطه با معنای «کلاهبرداریِ پانزی» ضروری می­‌باشد.

طرح پانزی چیست؟

یکی از شیوه­‌های مرسوم کلاهبرداری که همواره افراد بسیاری را طعمه­ خود کرده است شیوه­ پانزی است. بنیان­گذار این شیوه چارلز پانزی، در سال ۱۹۲۰ میلادی برای اوّلین بار از این روش برای خالی کردن جیب مردم بهره گرفت. در این شیوه، شخص کلاهبردار (همان طرّاح پانزی) به مردم وعده می­‌دهد که اگر داراییِ خود را در اختیار وی قرار دهند، با پولشان فعالیّت اقتصادی انجام می‌دهد؛ و سودهای «چشمگیر و تضمینی» به آنها پرداخت خواهد کرد. اما آنچه که در پشتِ این ظاهرِ فریبنده جریان دارد، این است که هیچ فعالیّت اقتصادی در کار نبوده و «سود سرمایه ­گذاران قدیمی» با «سرمایه­ افراد جدید» پرداخت می‌­شود.

به عبارت دیگر ما صرفاً شاهدِ یک نوع «بازی با پول» خواهیم بود. این طرح تا زمانی که سرمایه‌گذاران جدید وجود داشته باشند می‌­تواند ادامه بیابد. اما در نهایت با پایان یافتنِ ورود سرمایه‌ گذاران جدید محکوم به فروپاشی است.

البته طرّاح پانزی هر زمان که بخواهد می­تواند پروژه­ خود را پایان دهد!

بطور خلاصه، یک طرح پانزی از ۴ مرحله تشکیل شده است.

  1. جذب سرمایه­ اوّلیه به کمک تبلیغات افراد سرشناس.
  2. پرداخت سودِ سرمایه­ گذاران اوّلیه بمنظور جلب اعتماد بیشتر. (این سود یا با پول افراد تازه وارد و یا از طریق منابع دیگر تامین می‌شود)
  3. ورود موج عظیمی از سرمایه در نتیجه­ اعتمادی که بوجود آمده است.
  4. پایان یافتنِ طرح و متواری شدنِ طرّاح پانزی با پول مردم. (پایان طرح یا به دلیل عدم ورود سرمایه­ جدید و یا به دلخواهِ فرد کلاهبردار است.)

بعد از ذکر این مقدّمه و آشناییِ اجمالی با معنای «طرح پانزی» – شیوه­ای که مجموعه­‌ی رویان از آن بهره گرفته است؛ به معرفی ثمین صابر، بنیان­گذار این مجموعه، می‌­پردازیم.

ثمین صابر کیست؟

کلاهبردار ثمین صابر، مالک پروژه پانزی رویان اینوست

ثمین صابر ساکن ترکیه (به ادعای خودش در تردد بین ایران و ترکیه!) با مدرک تحصیلیِ دیپلم، علاقه­‌مند به تحصیل در رشته­ اقتصاد و بازرگانی. فردی که طبق اظهارات خودش در زمینه­ مدیریت پروژه‌­های سئو فعالیت می­‌کند. اما فارغ از ادعاهای مطرح شده توسط وی، آنچه که در کارنامه­ کاری او (پیش از مجموعه­ رویان اینوست) دیده می‌­شود راه­‌اندازی چندین پروژه­ غیرقانونی و کلاهبرداری دیگر به شرح زیر است:

۱- طراحی و جعلِ کارت پایان خدمت! توسط ثمین صابر

ثمین صابر با راه ­اندازی وب سایت vazifeh-ir[.]com و دادن این وعده که در ازایِ دریافت ۵۰ میلیون تومان کارت پایان خدمت تضمینی در قالب معافیتِ کفالت ارائه می­‌کند؛ اقدام به أخذ پول و جمع آوری اطلاعات از قربانیان خود می­‌نمود.

وی همچنین سامانه‌ای جعلی را برای استعلام اعتبار این کارت‌های پایان خدمت ساخته بود. تا اعتماد قربانیان را در رابطه با اصالتِ کارت‌­های پایان خدمت خود، جلب کند.

۳- خدمات هک کردن اکانت­‌های اینستاگرام، تلگرام، واتس­اپ!

ثمین صابر با دادن پیشنهاد هک کردن اکانت‌­های شبکه­‌های اجتماعی، از قربانیان خود پول دریافت کرده و پس از آن اقدام به بلاک کردن آنها می‌­نمود.

socialsecir.com آرشیو – samsabet.club آرشیو

۳- پروژه­‌ی بانک راتین با مدیریت کلاهبردار ثمین صابر

در این پروژه که توسط ثمین صابر راه‌اندازی شده بود، وی به افراد وعده­ ارائه­ مدارک تحصیلی معتبر را می‌داد. و از آنها در قبال این خدمات مبالغ گزافی را اخذ می‌­نمود (مشابه همان طرحِ کارت­‌های پایان خدمت).

۴- پروژه­ کلاهبرداری پانزی سرمایه­ گذاری ایران راهبرد نوین

در این پروژه ثمین صابر اقدام به جذب سرمایه از افراد (در قبالِ فعالیت اقتصادیِ کاملاً نامشخص)  با سود تضمینیِ روزانه ۴ درصد می­‌نمود (نمونه­ شفافِ یک طرح پانزی).

تبلیغات سایت پانزی ایران راهبرد نوین به مدیریت ثمین صابر
تبلیغات سایت پانزی ایران راهبرد نوین به مدیریت ثمین صابر

اما این فعالیّت­‌ها پایان کار او نبود و در آخرین اقدام کلاهبردارانه طرحِ پانزیِ «مجموعه­ رویان» را راه اندازی نمود. که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مجموعه­ رویان اینوست

این مجموعه با عناوین رویان گروپ (Royan Group) و رویان اینوست (Royan Invest) فعالیت خود را با وب سایت royaninvest[.]org آغاز کرد.

در این وب­سایت (همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می­‌کنید) ثمین صابر اقدام به معرفیِ پلن­‌های سرمایه­ گذاری متنوعی با سود تضمینیِ ۳۰ درصد کرده است. سودی که بعد از گذشت یک هفته یا یک ماه (بسته به پلن انتخابی حتّی دو ماه) از آغاز سرمایه گذاری همراه با اصل سرمایه به شخصِ سرمایه ­گذار عودت داده می‌­شود.

این کلاهبردار در گفتگو با مجموعه­ وب آموز در کلاب هاوس، پیرامونِ طرح‌­های پیشنهادی خود اینگونه توضیح داد که هر طرح برای یک بار قابل استفاده می‌­باشد. یعنی هر شخص پس از اتمام دوره­ی سرمایه­ گذاری‌­اش، برای همکاری مجدد با این مجموعه موظف است که طرحی به غیر از طرح سابق خود را برگزیند!

ناگفته روشن است که چون بیشتر افراد در ابتدای کار به دلیل عدم اعتماد از طرح­‌هایی با سرمایه کمتر آغاز می­‌کنند (طرح‌هایی که طبق گفته‌­ی ثمین صابر از سوددهی بسیار کمی برای او برخوردار است) وی با دادن سود به آنها و جلب اعتمادشان، زمینه را برای سرمایه‌­گذاری مجدد این افراد در طرح­‌های دیگر و با سرمایه­‌ی بیشتر فراهم می‌­نماید (طرح­‌هایی که باز هم طبق ادعای خود او برایش بیشترین بازدهی را خواهد داشت).

گرچه، وی ظاهراً حتّی از بازپرداخت سودهای اوّلین سرمایه­‌گذران هم خودداری کرده نموده است.

اما این سودها در قبال کدامین فعالیّت اقتصادی کسب می‌­شود؟

ثمین صابر در پاسخ به این سؤال محمد جرجندی اینگونه عنوان کرد که وی در رابطه با اجرایِ پروژه­‌های سئو اقدام به ارائه­ این طرح‌­های سرمایه­ گذاری کرده است، پروژه‌­هایی که وی صرفاً وظیفه­ مدیریت آنها را برعهده دارد! اما در ادامه از دادن پاسخی شفاف به این پرسش محمّد جرجندی که جذب سرمایه برای ارائه انجام یک فعالیّت خدماتی (نه تولیدی، بازرگانی و…) دقیقاً چه معنایی دارد، طفره رفت.

حربه­ تبلیغات / حلقه­ سلبریتی­‌ها

فرزاد مجیدی، طلا گلزار و علیرضا فغانی از سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده پروژه کلاهبرداری رویان اینوست!
فرزاد مجیدی، طلا گلزار و علیرضا فغانی از سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده پروژه کلاهبرداری رویان اینوست!

همانطور که در توضیح معنای طرح پانزی گفته شد، طرّاح پانزی برای دیده شدنِ طرح خود نیاز به تبلیغات گسترده دارد. تبلیغاتی که بتواند مردم را متقاعد به سرمایه‌­گذاری در پروژه‌­ی او نماید. این روزها با محبوبیّت یافتن شبکه­ های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام، انجام چنین تبلیغاتی کار آنچنان دشواری نخواهد بود. افراد سرشناس و مشهور با دنبال­ کنندگانِ چند صدهزار نفری، بهترین طعمه برای امثال ثمین صابر هستند، چرا که این اشخاص در إزایِ دریافت حق­ الزحمه­ کار تبلیغاتی خود، غالباً به دلیل عدم احساس مسئولیت در قبال رفتار خویش بدون انجام کوچکترین تحقیقی پیرامون موضوع پیشنهاد شده، اقدام به تبلیغ آن می­‌کنند.

ثمین صابر نیز برای اجرا کردن طرح پانزی خود از همین شیوه بهره گرفت. وی با تطمیع افراد مشهوری چون طلا گلزار، فرزاد مجیدی، سهراب ام‌­جی، امید عالیشاد، علیرضا فغانی و…. پروژه­‌ی پانزی خود را تحت عنوان Royan Invest تبلیغ و پروموت نمود.

فرجام تلخ و قابل پیشبینی پروژه رویان اینوست

علیرغمِ هشدارهای مکرّر مجموعه­ وب­ آموز در رابطه با پانزی بودن فعالیّتِ مجموعه­ رویان، مردم بسیاری به واسطه تبلیغاتِ غیرمسئولانه‌­ی افراد مذکور در دام این فرد شیّاد افتاده و سرمایه‌های خود را از دست دادند. اگرچه ثمین صابر این ادعا را مطرح کرده است که وی به تمام تعهّدات مالی­اش پایبند بوده و درصدد باز پس گرداندنِ اموال مردم است، اما مال­باختگان پس از پیگیری‌­های مستمرّ و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی وی اقدام به طرح شکایت از این فرد در مراجع قضایی نموده‌اند.

اگرچه ناآگاهی مال­باختگان در شکل‌گیری این پایان تلخ بی ­تأثیر نبوده، اما یقیناً آنچه که این ناآگاهی را بستری برای کلاهبرداریِ ثمین صابر نمود، تبلیغاتی است که به شکلی کاملاً غیرمتعهّدانه توسط افراد سرشناس در اینستاگرام و تلگرام صورت گرفت.

آیا زنجیره‌­ی رفتار غیرمتعهّدانه­ این اشخاص تبلیغ‌کننده با برخورد وظیفه ­شناسانه­ دستگاه‌­های نظارتی، به پایان خواهد رسید؟

ویدئوی گفتگوی محمد جرجندی و ثمین صابر در رابطه پروژه کلاهبرداری رویان اینوست

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=27057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا