ارزش افزودهکلاهبرداری

بررسی حیات سرویس‌های ارزش افزوده در ایران

مطلب برگرفته از کانال تلگرام بیتبان https://t.me/bitbaanlab
? بررسی حیات سرویس‌های ارزش افزوده در ایران:

⁉️سرویس ارزش افزوده چیست؟
⭕️«سرویس‌های ارزش‌افزوده» به سرویس‌هایی گفته می‌شود که در ازای عضویت در آنها، روزانه مبلغی (بین 300 تا 600 تومان) از شارژ کاربر کسر می‌شود.

⁉️ آیا سرویس ارزش افزوده در ایران مفید بوده است؟
?متاسفانه این سرویس‌ها نه تنها سودی برای مردم نداشته اند، بلکه بستری برای سودجویی و سواستفاده میلیاردی از کاربران موبایل شده است.
‼️برای درک بهتر نحوه سواستفاده این سرویس‌ها بهتر است نگاهی به تاریخچه سرویس‌های ارزش افزوده بیندازیم.

❇️ اولین نسل سرویس های ارزش افزوده: سرویس‌های پیامکی

⭕️سرویس های پیامکی نخستین سرویس های ارزش افزوده به حساب می‌آیند که در آنها در ازای دریافت پیامکی حاوی اطلاعات عمومی و … روزانه هزینه ای از کاربر کسر می‌شد.

⭕️پیامک های مزاحم و تبلیغاتی «عدد x را بفرست به Y تا …» از جمله یادگارهای این سرویس ها است.

❇️❇️ دومین نسل سرویس های ارزش افزوده: برنامه های کاربردی

⭕️با فراگیر شدن موبایل های هوشمند و دستگاه های اندرویدی، سرویس های پیامکی جای خود را به سرویس های ارزش افزوده بر بستر برنامه های کاربردی دادند. به نحوی که در ازای استفاده از برنامه، روزانه مبلغی از کاربر کسر می شد.

❌به دلیل کیفیت پایین سرویس ها و خدمات ارائه شده و درنتیجه، عدم استقبال کاربران از چنین برنامه هایی، شرکت های ارزش افزوده تصمیم گرفتند از روش های دیگری برای عضوگیری کاربران استفاده کنند. از این رو بدافزارهای ارزش افزوده پا به عرصه گذاشتند.

1️⃣موج اول بدافزارهای ارزش افزوده: بدافزارهایی که مجوز ارسال پیامک داشتند و پس از نصب، عدد X را به شماره Y ارسال می‌کردند.

✅برای جلوگیری از این بدافزارها، قانونی گذاشته شد که کاربر پس از ارسال پیامک درخواست فعال‌سازی، کد تایید d نیز به سرشماره ارسال کند. این قانون باعث به وجود آمدن موج دوم بدافزارهای ارزش افزوده شد.

2️⃣موج دوم بدافزارهای ارزش افزوده: پدید آمدن بدافزارهایی با مجوز ارسال پیامک، که پس از گذشت زمان ثابتی از پیامک اولیه درخواست فعال‌سازی، کد تایید ثابتی (مثلا عدد ۱) را ارسال می‌کردند.

✅برای مبارزه با موج دوم بدافزارها، سرویس‌های ارزش‌افزوده ملزم شدند از کدهای ۴ رقمی که به ازای هر بار درخواست متفاوت هستند، به‌عنوان کد تایید استفاده کنند.

3️⃣موج سوم بدافزارهای ارزش افزوده: انتشار بدافزارهایی باقابلیت ارسال، دریافت و خواندن پیامک. این بدافزارها پس از ارسال خودکار درخواست عضویت، منتظر دریافت پیامک می‌شدند و با استفاده از مجوز دریافت و خواندن پیامک، کد تایید را استخراج کرده و ارسال می‌کردند.

4️⃣موج چهارم بدافزارهای ارزش افزوده: انتشار برنامه هایی جعلی با عناوین جذاب که برای استفاده از آنها، کاربر باید عضو سرویس ارزش افزوده ی نامرتبطی می‌شد.

5️⃣موج پنجم بدافزارهای ارزش افزوده: انتشار بدافزارهایی که صفحات لندینگ عضویت در سرویس ارزش افزوده را در وب ویو باز کرده و شماره کاربر را مخفیانه در آن وارد می‌کنند. در قدم بعدی، بدافزار پیامک تایید دریافت شده را در صفحه وارد کرده و مخفیانه کاربر را عضو سرویس می‌کند.

?علاوه بر انتشار بدافزار و استفاده از تکنیک های شارژ هرمی، قمار و بخت آزمایی نیز روش دیگر عضو گیری در سرویس های ارزش افزوده است.
درواقع کاربران با وعده برنده شدن جوایز مختلف (از اینترنت و شارژ رایگان تا اتومبیل و آپارتمان) عضو این سرویس ها می‌شدند. این روال تا جایی ادامه پیدا کرد که در تمامی برنامه های تلویزیونی ردی از این سرویس‌ها به چشم می‌خورد.

?درحال حاضر نیز پول های بادآورده در این کسب و کار خرج تبلیغات تلگرامی و اینستاگرامی نامتعارفی میشود که اغلب برخلاف موازین شرعی هستند.

‼️متاسفانه وضع قوانین جدید در این حوزه تاکنون نتوانسته است موثر باشد و با تغییر قوانین، تنها نسل جدیدی از بدافزارها تولید شده‌اند.

⛔️⭕️لازم به ذکر است که پس از ریشه یابی هر یک از این بدافزارها، مشخص شد که در اغلب موارد توسعه دهنده بدافزارها در شرکت سرویس دهنده خدمات ارزش افزوده مشغول به کار هستند و بدافزارها منشا داخلی دارند.

⁉️اما سوال اینجا است که آیا سرویسی که دارای محتوای «باارزش» است، نیازی به این روش ها دارد؟

⭕️متاسفانه تعداد سرویس های مفید و با ارزش، در میان سرویس های ارزش افزوده، بسیار کم است و بیشتر کاربران این سرویس ها اطلاعی از عضویت خود در سرویس ندارند. همچنین اغلب برنامه های این حوزه محتوای رایگان موجود در اینترنت را در برنامه های خود قرار داده اند و یا برنامه های رایگان خارجی یا ایرانی موجود در فروشگاه های اندرویدی را به عنوان سرویس خود ارائه کرده اند.

⁉️آیا سرویس های ارزش افزوده ی «با ارزش» با پایان یافتن این نحوه پرداخت متضرر می‌شوند؟

⭕️شرکت های ارائه دهنده محتوای با ارزش اغلب روش های پرداخت مختلفی را پیش روی کاربران خود قرار می‌دهند که یکی از آنها پرداخت از طریق موبایل (سرویس ارزش افزوده) است. با بسته شدن این روش پرداخت، کاربران این سرویس ها می‌توانند از سایر روش های پرداخت استفاده کنند. در نتیجه این شرکت ها متحمل ضرری نخواهند شد.

✅پایان (!) سرویس های ارزش افزوده برابر است با پایان عمر مجموعه بزرگی از بدافزارها، و متوقف شدن بودجه بادآورده ای که خرج تبلیغات این سرویس ها می‌شدند.

✅ گام بعد، شناسایی سود جویان و جبران خسارات قربانیان است.

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=20454

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا