فارنزیک، علم شناسایی قاتلان با دی‌ان‌ای

علم فارنزیک (Forensic science) چیست؟ فارنزیک یا علوم قانونی روشی برای جمع‌آوری اطلاعات و شواهدی است که نحوه اتفاق افتادن یک رویداد را توصیف می‌کند، امروزه به مدد کارآگاهان ژنتیک راه فرار برای مجرمان و قاتلان سخت‌تر شده است.


شرکت آمریکایی پارابون نانو لبز (Parabon NanoLabs) نانوابزاری ساخته است که می‌تواند از روی توالی‌سنجی دی‌ان‌ای، اطلاعاتی درباره ظاهر افراد ارائه کند.این شرکت فناوری با استفاده از روش فنوتایپ دی‌ان‌ای (DNA phenotyping)، کدهای ژنتیکی ویژه‌ای را در ژنوم انسان بازخوانی کرده، و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده کامپیوتری، نتایج بدست آمده را با نمونه‌های مرجع مختلف مقایسه کرده و این داده‌ها را تبدیل به ویژگی‌های فیزیکی می‌کند.

در سال‌های اخیر پلیس فدرال امریکا با استفاده از خدمات این شرکت موفق شده است چندین پرونده جنایی سرد (پرونده‌های حل نشده) را به سرانجام برساند. در ادامه دو نمونه از این پرونده‌های جنایی را بررسی می‌کنیم.

استفاده از خدمات شرکت پارابون نانو لبز برای حل پرونده‌های جنایی

پرونده میشلا ولچ

تصویر مقتول پرونده: میشلا ولچ

دختر 12ساله‌ای به‌نام میشلا برای بازی به پارک می‌رود و دیگر هرگز به خانه باز نمی‌گردد. پس از چند روز پلیس جنازه میشلا را با سربریده پیدا می‌کند و در تحقیقات مشخص می‌شود که پیش از قتل نیز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

پس از گذشت 30 سال از این جنایت، قاتل میشلا شناسایی می‌شود. فرد جنایتکار یک پرستار بدون هیچ سابقه‌ای جنایی بوده است. تصویر زیر شباهت‌هایی بین پروفایل DNA و عکس واقعی قاتل را نشان می‌دهد.

تصویر پروفایل DNA و عکس واقعی مجرم

پرونده نانسی اندرسن

تصویر مقتول پرونده: نانسی اندرسن

نانسی اندرسن 19 ساله با 62 ضربه چاقو در آپارتمانش به قتل می‌رسد. تحقیقات پلیس برای شناسایی مجرم پس از 4 سال ناموفق مانده و پرونده این جنایت حل نشده باقی می‌ماند.

اما پس از 50 سال با استفاده از نانو ابزار پارابون نانو لبز و انجام تست DNA از پسر فرد مظنون، مجرم شناسایی می‌شود. قاتل فردی به‌نام تودور کیریلا است که در زمان بازداشت 77 ساله بوده است. تصویر زیر پیش‌فرض‌های حاصل از این تحقیقات و مطابقت آن با مجرم واقعی را نشان می‌دهد.

تصویر پروفایل DNA و عکس واقعی مجرم

البته این فناوری علاوه‌بر شناسایی مظنونان به اثبات بی‌گناهی افراد نیز کمک می‌کند. در برخی پرونده‌ها با استفاده از این علم می‌توان بی‌گناهی افراد را دهه‌ها پس محکومیت اشتباه ثابت کرد. همه پرونده‌های جنایی که با کمک فنوتایپ، به سرانجام رسیده و پس از سال‌ها مجرمان و قاتلان شناسایی شده‌اند، را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

خروج از نسخه موبایل