حملات سایبریهک و امنیت

نفوذ پذیری ایران پس از ۱۲ سال در برابر حملات سایبری

احتمالا می دانید که مدتی بین ایران و اسرائیل جنگ سایبری در حال انجام است. به عنوان مثال در یک حمله ایران بخشی از آب و برق اسرائیل را قطع کرده در پاسخ، اسرائیل نیز مدام حملات سایبری علیه ایران انجام میدهد.

ما در این مطلب به دنبال این نیستیم که این بازی را کدام یک از طرفین شروع کرده و اصلا موضوع این جنگ چیست اما مطلبی که برای ما مهم است این است که تاکنون چقدر ایران نفوذ پذیر بوده است.

در همین چند هفته اخیر در خبرها خوانده اید که تمام اطلاعات بنادر کشور در بستر اینترنت منتشر شد. در چند روز اخیر نیز اخباری مبنی بر بر مورد حمله قرار گرفتن بخشی از شبکه گاز کشورمنتشر شد.

آقای شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز این حمله سایبری را تایید کرده است اما سوال اصلی اینجاست که وظیفه تامین امنیت زیرساخت های کشور با چه نهاد و سازمانی است پاسخ این سوال ما را به سمت مرکزی به نام مرکز «مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست‌جمهوری یا به اختصار افتا» که مدیریت آن در گذشته بر عهده آقای مهندس رضا جواهری بوده و اکنون بر عهده احمد صباغ می باشد، می برد.

در ادامه قصد داریم عملکرد آقای مهندس رضا جواهری را طی ۶ سال مدیریت این مجموعه بررسی کنیم.

مرکز افتا کشور یکی از مراکز جالب و بسیار پر ادعا در کشور است اما به نظر شما چطور می شود که یک سایت مهم و حیاتی اطلاع‌رسانی آخرین خبر موجود در آن مربوط به مرداد سال ۱۳۹۷ باشد؟

آیا این به این معناست که بعد از مرداد سال ۱۳۹۷ دیگر هیچ اتفاقی در کشور رخ نداده است؟

بد نیست بدانید که ایران همواره  قربانی شماره ۱ حملات سایبری در دنیا بوده است و همین مسئله مسئولیت مرکز افتا را پس از ۱۲ سال که از تجربه استاکس نت می گذرد سخت تر کرده است. (استاکس نت ویروسی بوده که با هدف متوقف کردن فعالیت هسته‌ای ایران تولید شد).

اما به نظر شما امروز پس از ۱۲ سال همایش و فعالیت های بی فایده آیا کشور در برابر حوادث سایبری مقاوم است؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید مرکز افتا کاربران را توصیه به دنبال کردن اخبار مرکز افتاد در پیام رسان های داخلی کرده است و همینطور اخبار و مطالب منتشر شده در وب آموز را جعلی اعلام کرده است اما بیایید سری به حساب‌های این مجموعه در پیام رسان های داخلی بزنیم.

همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید آخرین به روز رسانی کانال افتا در پیام رسان سروش بر میگردد به ۳ ماه پیش و همینطور آخرین به روز رسانی کانال آی گپ نیز برمی‌گردد به ۴ ماه گذشته! البته اگر بیشتر دقت کنید نیز متوجه خواهید شد که حتی مطالب دو کانال نیز تشابهی با یکدیگر ندارند.

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=23073

نویسنده

نویسنده وب آموز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا