آموزشاخبارارز های دیجیتالپانزیپلیس فتاپولشوییجعل مدرکحملات سایبریسرقت اطلاعاتفیشینگقمار و شرطبندیکلاهبرداریمحتوای مجرمانهمدرک جعلیوب آموز

شکایت کلاهبرداری – مجازات کلاهبرداری در قانون جدید

کلاهبرداری یکی از مواردی محسوب می‌شود که ممکن است همه ما در زندگی یک بار آن را تجربه کرده باشیم و در واقع منجر به تهدید تمام اقشار جامعه خواهد شد و در کلاهبرداری افراد مالی را از دست می‌دهند و دچار خسارت‌هایی میشوند. یکی از جرایمی که در وقوع جرم آن شخصیت کلاهبردار نقش بسیار مهمی دارد کلاهبرداری می باشد و اگر شخص کلاهبردار از حیله و فریب استفاده نکند هیچ وقت فرد مال خود را از دست نخواهد داد و ضرری هم نمی بیند. 

به بیانی ساده تر می‌توان اینگونه گفت که در کلاهبرداری فردی که مال خود را از دست داده از سوی کلاهبردار فریب می‌خورد و اغفال می‌شود و گاهی در کلاهبرداری هایی با رضایت کامل مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد و هیچ اجباری هم در گرفتن مال وجود نداشته چراکه اگر مال با اجبار به سرقت رفته باشد سرقت محسوب می شود و جرم سرقت محقق خواهد شد. 

هر آنچه که باید در خصوص کلاهبرداری اینترنتی بدانید….

یکی از انواع کلاهبرداری که امروز بسیار رواج پیدا کرده است و افراد زیادی در دام آن گرفتار می‌شوند کلاهبرداری اینترنتی میباشد. کلاهبرداری های اینترنتی به بهانه های مختلفی انجام می شود مثلاً یک تخفیف ویژه در خصوص حراج پایان سال یا مشاوره در زمینه های مختلف و….

تمامی افراد عادی و کسب و کارها ممکن است در معرض خطر کلاهبرداری اینترنت قرار بگیرند و این گونه نیست که بگوییم تنها برای کسب و کارها این اتفاق می افتد بلکه یک فرد عادی هم می توانند مال خود را از چنین روشی از دست بدهد. 

معمولا برای اینکه کلاهبرداری اینترنتی صورت بگیرد این افراد برای جذب مخاطبان خود از پیشنهادهای استثنایی و هیجان انگیز استفاده می کند و احساسات قربانیانشان را درگیر می‌کنند تا بتوانند به هدفشان برسند و متاسفانه به دلیل ناآگاهی افراد مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. بدین منظور باید اطلاعات خود را افزایش بدهید تا در دام این افراد گرفتار نشوید.

عناصر جرم کلاهبرداری اینترنتی

زمانی جرم کلاهبرداری اینترنتی صورت میگیرد که یک شخص با استفاده از نرم‌افزارهای اینترنتی و خدمات مختلف اقدام به فریب افراد شود و از آنها استفاده کنند؛ البته ممکن است این سوء استفاده غیر مالی یا مالی باشد و تمامی کلاهبرداری هایی که در فضای مجازی صورت می گیرند تنها از نوع اینترنتی نیستند بلکه ممکن است شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به عنوان یک ابزار برای انجام چنین جرایمی باشند. 

هر جرمی شامل سه عنصر اصلی از جمله قانونی، مادی، معنوی یا روانی می باشد که به منظور پیگیری قضایی خواهد بود.

کلاهبرداری اینترنتی خود شامل چندین نوع مختلف می باشد که می توان به کلاهبرداری از طریق حسابهای بانکی، کلاهبرداری از طریق جعل و هویت یا سرقت، کلاهبرداری از طریق هک کردن بانک های اطلاعاتی، استفاده از دامنه های جعلی، فیشینگ اشاره نمود. 

شکایت کلاهبرداری - مجازات کلاهبرداری در قانون جدید
شکایت کلاهبرداری – مجازات کلاهبرداری در قانون جدید

برای شکایت از کلاهبرداران اینترنتی چه باید کرد؟ 

اگر شما در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفته اید می توانید شکایت خود را در این خصوص انجام بدهید و اصلی‌ترین موضوع بعد از این که انواع کلاهبرداری رایانه‌ای را شناختید و از مجازات آنها آگاه شده اید نحوه شکایت خواهد بود. 

برای اینکه شکایت خود را از کلاهبرداری اینترنتی انجام بدهید باید به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کنید یا از طریق وب‌سایت پلیس فتا شکایت کلاهبرداری خود را اعلام نمایید. 

در برخی از دادسراهای عمومی و انقلاب به پرونده هایی با عنوان دادسرای جرایم رایانه‌ای رسیدگی می شود و شما برای اینکه شکایت خود را از کلاهبرداری اینترنتی اعلام کنید باید حتماً در سامانه قضایی ثنا در یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک ثبت نام نمایید و شکایت خود را در این سامانه اعلام کرده و شواهد و دلایل آن را نیز ثبت کنید و پس از آن باید منتظر بمانید تا شعبه‌ای که قرار است برای رسیدگی به پرونده تان در نظر گرفته شود در سامانه تعیین گردد و بعد از آن ارجاع پرونده به پلیس فتا انجام خواهد شد و شرایط جرم مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. 

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای شورا شکایت کلاهبرداری اینترنتی استفاده کرد به واسطه وب سایت پلیس فتا که شما می‌توانید شکایت خودتان را در این وبسایت اعلام کرده و صبر کنید تا به این موضوع از طریق پلیس فتا رسیدگی گردد.

نحوه ی شکایت کلاهبرداری اینترنتی 

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از فضای مجازی و اینترنت دارای مزیت های بیشماری می باشد و این گونه نیست که ما بگوییم در هر شرایط مورد کلاهبرداری قرار می‌گیریم چرا که عدم آگاهی افراد می توانند منجر به کلاهبرداری شود. ولی در هر صورت ممکن است استفاده از چنین فضایی خطرهایی هم داشته باشد و کلاهبرداری رایانه‌ای یا کلاهبرداری اینترنتی از اصلی‌ترین خطرات در فضای مجازی محسوب می‌شود که راه کارهای بسیار زیادی به منظور پیشگیری از این جرایم مطرح است و همواره باید مراقب باشید و اگر که ایمیل مشکوک یا پیامک دارای لینک را دریافت نموده اید حتماً از پلیس فتا یا مشاوران‌حقوقی با تجربه استفاده کنید و مورد حمله این کلاهبرداران قرار نگیرید. 

سوالات رایج که بسیاری از افراد در خصوص شکایت کلاهبرداری اینترنتی می پرسند این است که مرجع رسیدگی به آن کدام سازمان است؟ این گونه جرایم پیش از هر چیزی در دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بعد از آن پرونده به منظور صدور رای به دادگاه کیفری محل وقوع جرم ارسال خواهد شد و اگر می‌خواهید شکایت کلاهبرداری اینترنتی را پیگیری کنید باید حتماً از سامانه ثنا استفاده کنید که تمام مراحل پرونده و ابلاغیه های دادگاه در این سامانه قابل رویت می باشند.

چگونه میتوان از کلاهبرداران اینستاگرامی شکایت کرد؟ شما شکایت خود را از چنین کلاهبردارانی همانند کلاهبرداران اینترنتی دیگر می توانید انجام بدهید و هیچ تفاوتی بین مراحل شکایت وجود ندارد و باید از طریق پلیس فتا یا دادسرا جرایم رایانه‌ای اقدام کنید. در خصوص حق الوکاله برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی بد نیست که بدانید با توجه به توافق طرفین صورت می گیرد ولی معمولاً ۲ تا ۲ و نیم درصد مبلغ اخاذی شده خواهد بود. 

اگر می خواهید همیشه از کلاهبرداری مختلف در امان باشید قبل از هر اقداماتی اطلاعات و آگاهی خودتان را افزایش بدهید. 

مجازات کلاهبرداری در قانون جدید

با توجه به ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای مجازات زیر به منظور مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری رایانه‌ای تعیین گردیده است که با توجه به این ماده شخصی که کلاهبرداری اینترنتی را انجام داده باید مالی را که از فرد قربانی دریافت نموده به او پس بدهد و مجازات‌های این نوع جرایم نظیر حبس از یک تا پنج سال، جزای نقدی از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان، یا هر دو مجازات با یکدیگر خواهد بود و نوع مجازات به واسطه قاضی پرونده مشخص می گردد. 

با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای یا شکایت کلاهبرداری اینترنتی به واسطه پلیس فتا میتوان شکایت خود را از کلاهبرداری اینترنتی ارائه داد. 

متاسفانه امروزه به دلیل استفاده گسترده مردم از شبکه های اجتماعی و اینترنت کلاهبرداران نیز به سراغ فریب افراد از چنین شبکه های رفته اند؛ البته با توجه به مزیت های بیشماری که اینترنت و فضای مجازی در اختیار مردم قرار می دهد طبیعی است که افراد به منظور صرفه جویی زمان و وقت بسیاری از امور خود را از این بستر انجام بدهند ولی بهتر است که حتماً راهکارهای مقابله با کلاهبرداری اینترنتی را نیز بدانند و مال خود را از طریق کلاهبرداری اینترنتی از دست ندهند.

 برای شرکت‌های بزرگ و سازمان های پیشرفته بخشی با عنوان فناوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شود که وظیفه این بخش پیشگیری از جرائم اینترنتی و رایانه ای خواهد بود و این مورد برای استارتاپ ها و شرکتهای کوچک مطرح نیست و در نهایت صاحبان کسب و کارهای کوچک و افراد عادی هم باید راهکارهای مقابله با کلاهبرداری اینترنتی را به خوبی بدانند و همچنین از روش‌های پیشگیری آگاه باشند؛ در ادامه شما می توانید از اصلی ترین روش های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی آگاه شوید و خودتان را در برابر کلاهبرداری به این شیوه در امان نگه دارید و هیچگاه فریب این افراد را نخورید. 

محافظت از اطلاعات شخصی

کلاهبرداران اینترنتی و هکرها می‌توانند با استفاده از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به پسوردهای شما آگاه شوند. در واقع آنها برای اینکه به سوالات امنیتی بازیابی پسورد شما پاسخ بدهند از اطلاعات شخصی استفاده می کنند که شما در شبکه ها منتشر نموده اید. به همین جهت باید به ارزیابی تنظیمات حریم خصوصی تان بپردازید و بهتر است اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد یا آدرس و غیره در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای اینترنت قرار ندهید. همیشه دقت لازم را به قوانین حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی و سایت ها داشته باشید و از ورود افرادی که برای شما شناخته شده نیستند در صفحه شخصی تان جلوگیری کنید. 

در قسمت قوانین حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی و سایت ها تعیین گردیده که حفاظت از اطلاعات شخصی به چه صورت است و آیا این اطلاعات در اختیار شرکت‌های دیگر قرار داده میشود یا خیر؛ پس بهتر است که شما اگر مشاهده کردید که اطلاعات تان ممکن است در اختیار شرکت‌های دیگری قرار بگیرد در چنین شبکه هایی هیچگاه اطلاعات تان را وارد نکنید. 

نادیده گرفتن پیامک های ناشناس

به این نکته دقت داشته باشید که هیچ وقت بانکی برای مشتریان خود اقدام به ارسال پیامک یا ایمیلی  نمی کنند که اطلاعات مشتریان خود را دریافت نماید. پس اگر که شما یک پیامک یا ایمیل را با عنوان بانک دریافت نموده اید و از شما درخواست می شود تا شماره حساب و رمز کارت بانکی تان را ارسال کنید دقت کنید که حتما هکرها در کمین هستند و می خواهند اطلاعات شما را به سرقت ببرند و هیچ وقت اطلاعات مشتریان توسط بانکها به این واسطه تایید نخواهد شد.

بعضی از کلاهبرداران با عنوان فروشگاه های آنلاین یا کسب و کارهای مختلف اقدام به ارسال پیامک و ایمیل به افراد می کنند و از آنها می خواهند که اطلاعات حساسی مثل پسورد شان را ارسال کنند و اگر در این شرایط پیامک یا ایمیلی را دریافت نمودید به بانک یا کسب و کار اطلاع بدهید. 

از رمز عبور ( پسورد) پیچیده و قوی استفاده کنید

یکی از مهمترین ابزار هایی که می تواند از اطلاعات شخصی شما حفاظت کند پسورد های شما می باشد پس حتماً از رمزهای ایمن استفاده نمایید و سعی کنید پسوردهای پیچیده و قوی انتخاب کنید و بهترین رمز ها آنهایی هستند که حداقل ۸ کاراکتر داشته‌اند و در تعیین آنها از کاراکترهای خاص، حروف و اعداد استفاده شده و هیچ وقت اقدام به ارسال رمز عبورتان برای هیچ‌کس نکنید و بهتر است همیشه مرتباً رمز عبورتان را برای محافظت بیشتر از حساب‌های کاربری تان تغییر بدهید. 

جدا کردن داده های مالی

برای افرادی که صاحب کسب و کاری هستند این روش کاربرد فراوانی دارد و بهتر است همیشه برای اینکه فعالیت های بانکی تان را انجام بدهید از یک رایانه استفاده نمایید و افراد عادی برای انجام فعالیت های مالی شان تنها از طریق رایانه های شخصی شان اقدام نمایند و از همه اطلاعات حساس همیشه یک بک آپ یا نسخه پشتیبان داشته باشید تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید از این طریق اقدامات لازم را انجام بدهید و دچار مشکل خاصی نشوید؛ پس داده های مالی را جدا کنید و هیچ وقت به منظور چنین پرداخت های حساسی از کامپیوترهای عمومی استفاده نکنید که در کافی نت ها و مراکز کامپیوتری وجود دارند. 

محافظت از رایانه هایتان را در اولویت قرار دهید

با توجه به اینکه حملات سایبری رو به افزایش بوده بهتر است که همیشه محافظت کامل از اطلاعات شخصی و رایانه تان را انجام بدهید و آنها را در برابر ویروس های مختلف در اما بگذارید و از آنتی ویروس های قوی استفاده کنید؛ معمولاً در آنتی ویروس های مطمئن و قوی به گونه‌ای بوده که با ویروس های مخرب و هرزنامه ها مقابله می کنند و در کنار آن همیشه سیستم عامل رایانه تان را به روز کنید و نرم افزارهای جدید استفاده کنید تا بتوانید از کلاهبرداری های اینترنتی دوری کنید و همچنین محافظت کامل از رایانه تان را انجام داده باشید. 

سخن آخر: مراقب فیشینگ باشید

به پیامک های جعلی و ایمیل هایی که برایتان ارسال می شود دقت کنید و مراقب آنها باشید. معمولاً در چنین مواردی از شما درخواست می شود تا بر روی لینک های آلوده به ویروس کلیک نمایید و اقدام به تغییر اطلاعات حساب و کاربریتان نمایید یا نرم‌افزارهای آلوده را نصب نمایید و کلاهبرداران به این شیوه می توان به اطلاعات شخصی شما دسترسی کاملی داشته باشند.

البته وقتی که می خواهید یک خرید اینترنتی هم انجام بدهید و وارد یک فروشگاه آنلاین شده‌اید حتماً دقت کنید که این فروشگاه جعلی نباشد و در کنار آدرس وب سایت علامت یک قفل کوچک باشد و همچنین وب سایت امن با شروع https نیز باشد.

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=26621

نویسنده

نویسنده وب آموز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا